Väärennös

27.3.2019

Jouni Ranta & Marko Erola
Vilpiton mieli

Miten myin Suomen täyteen väärennettyä taidetta
Tammi, Helsinki, 2017, 182 sivua

Kun vielä kulutin yliopiston penkkejä belgien pääkaupungin vapaassa yliopistossa (ULB), niin jotenkin olin tutustunut ranskalaiseen ja todella tunnettuun kirjailijaan Roger Peyrefitten (1907 – 2000). Hänellä on todella laaja kirjallinen tuotanto ja monet hänen teoksensa ovat olleet suuren julkisuusmylläkän kohteita.

Kun luin Jouni Rannan ja haamukirjoittajansa Marko Eerolan kirjaa Vilpitön mieli, niin eittämättä kohosi mieleeni Roger Peyrefitten kirja: Tableaux de chasse, ou La vie extraordinaire de Fernand Legros, Éd. Albin Michel, ja joka tuli ensimmäisen kerran julki vuonna 1976.

Kyse on tietenkin väärennetyistä tauluista ja hienosta koneistosta, jonka avulla ne ns. tunnistetaan aidoiksi ja kaupallistetaan mahdollisimman korkeaan hintaan. Tietenkin kirjan toimija eli Fernand Legros (1931 – 1983) oli monin kerroin enemmän kaikkea kuin Jouni Ranta. Kuten Jounin Rannan taitelija, niin Legros teetätti työt unkarilaisella Elmys de Horyllä, joka oli syntyjään Elemér Albert Hoffman. He molemmat ovat henkilöinä Orson Wellesin elokuvassa F for Fake (1974).

Melkoinen eri kuitenkin on näiden kahden taulukauppiaan kohdalle heidän keskeisissä toiminnoissa. Suomalaiskansalliseen perinteeseen ja tapaan nojautuen viina ja sen kanssa ylenmääräinen läträäminen on keskeinen aihe ja teema Ranta/Erolan kirjassa. Oikeastaan voin vain ihmetellä miten joku ja jotkut voiva elämänsä sisällöstä tehdä vain viinan avulla toimivan. Väärennetty taide ja sen myyminen ovat vain keino viinan saamiseksi.

Peyrefitten kirjassa Legros liikkuu kuin kala vedessä kansainvälisen superjetsetin parissa. Hän on ollut YK:n pääsihteerin Hammarskjöldin miesystävä ja oikeastaan kirjan keskeinen alku onkin eri jetsetin jäsenten seksuaalisen käyttäytymisen selvittelyä. Siinä saavat tuta niin Edinburghin herttua kuin Lippe-Biesterfeldin prinssikin oman osansa, muista kerhon jäsenistä puhumattakaan.

Mutta kuitenkin kaiken takana on todella erinomainen kyky ja taitaja, joka pystyy joko maalaamaan taulusta kopion uskomattoman nerokkaasti tai mikä vielä mielenkiintoisempaa niin tekemään taulun, jonka aihe ja eritoten toteuttaminen ovat jonkun suuren mestarin työnjäljen mukaista.

Jotenkin, siis ihan henkilökohtaisella tasolla, kirja antaa hivenen aneemisen ja lässähtäneen vaikutelman. Kyllähän sen luki, mutta mitään erityisetä mielihyvää tai henkistä laajenemista se ei tosin antanut. Kannattaa silti lukaista, jos on yleensä kiinnostunut taidekaupasta, sen nurjasta puolesta ja ison luokan huijaamisesta.